Montáž ťažného zariadenia

 

Ťažné zariadenia montujeme v našej montážnej dielni v Bratislave. Montáž sa nevykonáva na počkanie, je potrebné sa vopred objednať. Objednacie termíny sú bežne 1-2 týždne.

Pred montážou ťažného zariadenia vyžadujeme zálohovú platbu 50 Eur, bankovým prevodom alebo v hotovosti na našej pobočke, táto záloha slúži na pokrytie nákladov v prípade zrušenia objednávky a je NEVRATNÁ.

 


Výhody montáže u nás:

  • 15 rokov skúseností s predajom a montážou, tisíce namontovaných ťažných zariadení
  • veľký výber ťažných zariadení od rôznych výrobcov
  • ťažné zariadnia montujeme ako na staršie tak aj na úplne nové vozdilá (aj pred prihlásením)
  • nami predávané ťažné zariadenia sú schválené v celej EU
  • automobil po montáži ťažného zariadenia nestráca záruku, ani pri nových vozidlách
  • v cene je kompletná dokumentácia na prihlásenie, už nič navyše neplatíte
  • skvelá cena, odborné poradenstvo

 

Cena montáže - AKCIA!

 109,-    cena montáže s univerzálnymi elektroinštaláciami (s modulom aj bez modulu)

 160,-   cena montáže s typovými elektroinštaláciami (typová elektroinštalácia komunikuje s automobilom)

Čas montáže

Čas montáže ťažného zariadenia je cca 2–3 hodiny, v závislosti od modelu automobilu a použitej elektroinštalácie. Odhadovaný čas máme napísaný na našej stránke pri každom ponúkanom ťažnom zariadení, aj pri každej elektroinštalácií. Tieto časy je potrebné spočítať.

 


 

Použitie a zaťaženie ťažného zariadenia

V dnešnej dobe rozmachu cyklistiky sa ťažné zariadenie veľmi často okrem ťahania prívesného vozíka používa aj na prevoz bicyklov, prípadne lyží alebo inej batožiny v prevozných boxoch, namontovaných na ťažných zariadeniach. Pri ťahaní vozíku väčšinou sledujeme hmotnosť celej ťahanej sústavy (vozík + náklad). V prípade nosiča bicyklov je potrebné sledovať maximálne možné zvislé zaťaženie ťažnej gule. Tento údaj je uvedený pri každom ťažnom zariadení v našej ponuke. Rôzne verzie ťažných zariadení môžu mať rôzne zvislé zaťaženie.

 

Maximálne zaťaženie

Hmotnosť prívesu s nákladom nesmie presiahnuť maximálnu hmotnosť prípojného vozidla uvedenú v technickom preukaze automobilu.  

 

Zvislé zaťaženie

Ak plánujete prevážať bicykle, hmotnosť bicyklov spolu s nosičom nesmie presiahnuť maximálne zvislé zaťaženie ťažného zariadenia. Rôzne verzie ťažných zariadení môžu mať rôzne zvislé zaťaženie.

Tento údaj nájdete v popise každého ťažného zariadenia v našej ponuke. 


 

Verzie ťažných zariadení

Ťažné zariadenie sa skladá zo samotnej ťažnej gule, z konektora (prípojky) a elektroinštalácie (elektronický modul medzi automobilom a konektorom). Je niekoľko verzií samotných ťažných gulí aj elektroinštalácií. V prípade, že si neviete vybrať, stačí nám zavolať a s výberom vám poradíme.

 

A. Pevné ťažné zariadenie - skrutkové

Skrutkové ťažné zariadenie je napevno pripojené k automobilu. Aj keď je samotný čap pripevnený skrutkou, ktorá umožňuje odmontovať čap, nemalo by sa to robiť. Samotné skrutky sú totižto utiahnuté momentovým kľúčom.

Čap s ťažnou guľou nie je potrebné demontovať nikde v EU, skrutkový spoj sa považuje za pevný spoj. 

 

Výhody

  • nízka cena
  • vyššia pevnosť 

Nevýhody

  • viditeľný čap pod nárazníkom - znížená estetika

 

 

B. Odnímateľné ťažné zariadenie - bajonet

Toto ťažné zariadenie obsahuje rýchlospojku, tzv. bajonet, ktorý umožňuje čap s ťažnou guľou odmontovať aby nezavadzal a nekazil estetiku vozidla. 

Samotné nasadenie čapu a jeho demontáž je otázkou niekoľkých sekúnd. 

 

Výhody

  • čiastočné alebo úplne neviditeľné (záleží na systéme čapu)
  • estetika vozidla zostáva nedotknutá
  • jednoduchá manipulácia bez použitia náradia

Nevýhody

  • čap sa musí demontovať v prípade, že sa ťažné zariadenie nepoužíva
  • vyššia obstarávacia cena  

 

 

Existujú dva druhy bajonetov:

Horizontálny - čap sa zasúva smerom dopredu popod nárazník

auto s čapom

auto bez čapu

  • po demontáži čapu je príruba viditeľná pod nárazníkom
  • prírubu nie je možné úplne skryť

Vertikálny - čap sa zasúva smerom nahor poza nárazník 

auto s čapom

auto bez čapu

  • príruba je skrytá za nárazníkom
  • existujú vozidlá, pri ktorých nie je možné prírubu úplne skryť

 

Elektroprípojky

Súčasťou ťažného zariadenia je aj príslušná elektroinštalácia s konektorom do ktorej sa pripája prívesný vozík, príves alebo nosič bicyklov. Existujú dva druhy pripájacích konektorov.

7 - pólový

  • jednoduchý konektor vhodný len pre malé nebrzdené prívesné vozíky
  • neobsahuje signál pre spiatočku
  • neobsahuje trvalý plus napr. pre karavany

13 - pólový

  • obsahuje signál spiatočky
  • môže obsahovať trvalý plus aj dobíjanie batérie karavanu
  • vhodný pre nosiče bicyklov, karavany a veľké prívesy 

Pre oba konektory existujú redukcie. Čiže ak máte na automobile 13-pólový konektor, redukciou z neho urobíte 7-pólový. Ide to aj opačne, zo 7-pólového na 13-pólový, avšak takýto 13-pólový nebude mať signál pre spiatočku ani trvalý plus.


 

Elektroinštalácie

Elektroinštalácia je malý elektronický modul s kabelážou, ktorý zabezpečuje prenos signálov medzi automobilom a vozíkom alebo nosičom bicyklov. Je to zároveň aj bezpečnostný prvok, ktorý ochráni elektroniku automobilu v prípade skratu vo vozíku alebo iného problému. 

 

 

Moderné automobily neumožňujú pripojiť svetlá vozíka priamo na zadné svetlá automobilu. V automobile sú dnes často LED svetlá a automobil sleduje spotrebu takýchto svetiel. Pri priamom pripojení svetiel vozíka, automobil automaticky hlási chybu zadných svetiel. Preto sa musí medzi automobil a vozík zapojiť špeciálny modul (elektroinštalácia). Bežne sa používajú dva druhy elektroinštalácií.

 

Univerzálna elektroinštalácia - najbežnejšie používaná

Tento typ je vhodný pre akýkoľvek automobil. Chráni elektroniku automobilu, ale samotný automobil nezistí keď do konektoru pripojíte vozík alebo nosič. 

 

Typová elektroinštalácia - najvyšší model elektroinštalácie

Pripája sa na komunikačnú zbernicu automobilu. Modul komunikuje s automobilom. V prípade pripojeného vozíku alebo nosiča, automobil nezapína parkovacie senzory pri cúvaní. Rovnako pri zapnutí zadného hmlového svetla sa toto rozsvieti len na vozíku a nie na automobile, aby neoslepovalo vodiča v spätnom zrkadle svietením na vozík.  

 

Ak neviete ktorá elektroinštalácia je vhodná pre vaše vozdilo, radi vám poradíme. 


 

Dôležité vedieť

Domontovávané ťažné zariadenie je príslušenstvo ktoré musí spĺňať bezpečnostné predpisy a je potrebné ho zapísať do technického preukazu vozidla. Môže byť použité len na ťahanie prívesov a prívesných vozíkov, alebo na nosenie nákladu použitím schválených nosičov.

Ťažné zariadenie je bezpečnostný diel a môže byť namontované len odborným servisom. Každá zmena popr. zmeny na ťažnom zariadení sú zakázané. Vedú vždy k strate platnosti prevádzkového povolenia.

 

Suchá alebo namazaná guľa?

V prípade, že ťaháte prívesný vozík alebo karavan, ťažná guľa by mala byť natretá plastickým mazivom (vazelína). Ak používate ťažné zariadenie na nosič bicyklov, guľa by mala byť utretá do sucha aby nosič na nej držal čo najpevnejšie.