V provom rade sa nosič vyberá podľa účelu použitia. Zvyčajte je to pre prevoz strešného boxu, lyží, bicyklov, alebo strešného stanu. Platí bežná zásada, že pokiaľ plánujete používať nosič často počas celého roka, je vhodné zvoliť drahší variant. Nie je to o spoľahlivosti nosiča, každý z nosičov ktoré predávame spĺňa certifikáty pre použitie v EU. Ide skôr o komfort pri inštalácii nosiča a v neposlednom rade o aerodynamiku.
Platí, že čím je profil tyče nosiča užší a zaoblenejší (viac aerodynamický), tým je nosič tichší. Bežné oceľové hranaté nosiče sú hlučnjšie, platí to ale len v prípade, že jazdíte s prázdnym nosičom, teda nemáte na ňom bicykle, alebo box či iný náklad. Ak nanosič niečo naložíte, zmení sa tým celá aerodynamika vozidla a nosič už nepočuť. Je to samozrejme individuálne od auta k autu, automobily majú rôzne tvary kapoty a strechy a preto neexistiuje univerzálne riešenie.
Strešné nosiče, nazývané aj priečniky sa delia na 2 typy podľa strechy automobilu:
Väčšinou sa jedná o vozidlá typu hatchback / sedan ktoré nie sú vybavené strešnými lyžinami. Stáva sa však že sa nájde aj vozidlo typu KOMBI alebo SUV, ktoré nie sú vybavené lyžinami. Takýto nosič sa môže upevňovať dvomi spôsobmi, závisí to od výrobcu automobilu aký sposôb upevnania zvolil pri návrhu a výrobe automobilu.
Existujú 2 spôsoby upevnenia základných strešných nosičov na autá bez lyžín:
To či sa nosič na váš automobil upevňuje pod lem dverí alebo do fixačného bodu si nemôžete zvoliť, je to určené samotným automobilom. Preto u nás na stránke nájdete v podnadpise pri každom nosiči napísané ako sa upevňuje na automobil.
Takéto nosiče nie sú univerzálne, pasujú teda len na daný automobil a dokonca len na presne danú generáciu konkrétneho vozidla.
Majitelia automobilov s lyžinami to majú jednoduchšie. Nosiče sa veľmi jednoducho upevnia na pozdĺžne lyžiny. Výhodou je aj monžnosť posúvať priečniky po lyžine dopredu a dozadu, čím je samotné umiestnenie nákladu variabilnejšie. Navyše je ponuka takýchto nosičov oveľa väčšia, pretože sa jedná o univerzálne nosiče, jeden nosič teda pasuje na veľký počet automobilov.
Aj tu však existujú dve varianty pozdĺžnych lyžín:
Existujú však aj automobily s pozdĺžnymi lyžinami, ktoré nemajú zárez pre upevnenie nosiča, zvyčajne býva fixačný bod priamo v lyžine. Na tekéto automobily nie je možné použiť univerzálny nosič, lebo na streche jednoducho nedrží.
V ponuke každého výrobcu sú rôzne typy strešných nosičov podľa typu tyčí. Funkčnosť strešných nosičov oceľových alebo hliníkových je rovnaká. Rozdiel je vo vzhľade, použitom materiále, tvare nosičov v profile tyčí. Oceľové strešné nosiče na 99% nie sú vybavené “T” drážkou, ktorá slúži na jednoduché uchytenie moderného príslušenstva ( nosič bicyklov alebo lyží). Hliníkové strešné nosiče sú väčšinou touto drážkou vybavené. Pri nosičoch ktoré sú vybavené “T” drážkou je tento údaj na našej stránke uvedený. Hliníkové nosiče sa vyznačujú aj AERO zaobleným profilom tyčí, sú aerodynamickejšie, tichšie a takmer nezvyšujú spotrebu automobilu.
Pri klasických oceľových tyčiach sa ďalší nosič (nosič na lyže, box, nosič bicyklov) zvyčaje upevňuje tzv. U skrutkou, ktorá obopne tyč nosiča odspodu. Tieto U skrutky majú vačšinou šírku okolo 50mm. Hliníkové aero nosiče však majú tyče v tvare krídla a šírka týchto tyčí je niekedy viac ako 80mm. Vtedy už nie je možné použiť U skrutku. Preto výrobcovia nosičov zaviedli nový štandard, tzv. T-drážku. Je to drážka po celej dĺžke tyče nosiča z hornej strany. Ak ju nepoužívate, je zaslepená dlhou gumou aby nosič pri jazde nepískal. Keď ju ale používate, zasuniete do nej T-skrutky hlavou nadol. závit tým pádom trčí nahor a môžete tak upevniť box, alebo iný nosič, ktorý je na takéto upevnenie vopred pripravený.
Strešné nosiče na vozidle väčšinou hučia alebo šuštia. Nie je to pravidlom ale väčšinou je to tak. Veľkou mierou sa na tom podieľa aerodynamický tvar a odpor automobilu. Výrobcovia sa snažia dizajnovať automobily tak aby mali čo najmenší odpor vzduchu. Ak však na strechu namontujete priečniky, celá aerodynamika sa tým naruší. V praxi máme skúsenosti, že keď pripevníte ďalšie príslušenstvo na strešný nosič, hluk vydávaný strešným nosičom sa zníži.
Existujú však aj strešné nosiče ktoré nehučia, jemne je vždy počuť akoby šušťanie vetra, ale nie hluk. Nosič tým pádom na automobile môžete nosiť dlhodobo. Vačšinou sa jedná o nosiče ako NORDRIVE SILENZIO, THULE WINGBAR. V podstate všetky aerodynamické nosiče. Dôležitý je tu aj tvar patky nosiča. čím má menej hrán, tým je tichšia.
Strešný nosič sa montuje výhradne podľa postupu v originálnom montážnom návode. Je zakázené vkladať medzi pätku strešného nosiča a vozidlo akékoľvek predmety, ktoré nie sú súčasťou balenia. Je zakázané používať strešný nosič na vozidlo, ktoré nie je uvedené v montážnom návode, aplikačnom liste alebo zozname dodané distribútorom. Počas jazdy odporúčame pravidelnú kontrolu pevnosti uchytenia. V prípade, že strešný nosič nedosadne správne na vozidlo je zakázane ho používať. V tomto prípade je nevyhnutné kontaktovať predajcu. Zle upevnený strešný nosič môže za jazdy spadnúť.
Dôležité je doržiavať aj správne momenty utiahnutiua. Nie je potrebné nosič uťahovať tak silno, že ho tým deformujete.